De fiets

De Gazelle kathmandu bevalt prima en fietst heerlijk, maar heeft voor mij ook een aantal min punten. Ik rij in alle weercondities zoals regen en sneeuw waardoor er zand en pekel opspat wat een enorme aanslag is op de kettingwielen, ketting en derailleur. Deze onderdelen moet je regelmatig schoon maken en vervangen om goed te kunnen blijven schakelen. Hier wil ik vanaf. Het alternatief is een Rohloff naaf met gesloten kettingkast. Deze naaf heeft voor mij alleen maar voordelen, hij heeft met 14 versnellingen hetzelfde bereik als bij een derailleur met 27 versnellingen, nauwelijks slijtage aan de ketting en kettingwielen geen gekraak meer, de kettinglijn is ongeacht van de gekozen versnelling altijd optimaal, en je kunt bij stilstand schakelen.

Ook het ontbreken van een naafdynamo vind ik hinderlijk, de aanwezige batterij verlichting geeft alleen voldoende verlichting als de batterijen vol zijn. Een ander voordeel van een naafdynamo is dat je tijdens het fietsen je elektrische apparatuur kunt opladen.

Nu past deze Rohloff naaf niet in de kathmandu zonder de nodige aanpassingen. Waardoor ik ben gaan kijken naar een andere fiets.

Nu was mijn oog gevallen op de Idworx Easy Rohler een super fiets afgemonteerd met top onderdelen zoals een Rohlof naaf met gesloten kettingkast, Son naafdynamo en hydraulische magura remmen. Hij voldoet precies zoals mijn ideale fiets eruit zou moeten zien, alleen de hoge prijs hield mij tegen.

Maar als ik mijn bestaande fiets zou aanpassen ben ik alleen al aan onderdelen ongeveer 1400 euro kwijt en dan moet ik alles nog pas maken en opbouwen. Nu had ik bij de fietsenmaker een 2e hands Easy Rohler gezien die van een oudere man is geweest en er nagenoeg niet op gefietst heeft en er als nieuw uitziet. Na lang onderhandelen kon ik met inruil van de kathmandu van mijn zoon deze fiets voor een mooie prijs aanschaffen. Dus ik ben nu sinds feb. 2010 de trotse eigenaar van een hele mooie Idworx Easy Rohler, die ik nu verder naar wens moet afmonteren met bidonhouders, tubus voordrager en een kilometerteller.

Ik heb de Easy Rohler nu ruim 2 jaar tijd voor een terugblik.
De fiets bevalt prima rijdt heerlijk en heeft weinig onderhoud nodig. De Rholof naaf schakelt prima en heeft voldoende versnellingen om de bergen met volle bepakking over te komen.
Er zijn ook een paar dingen waar ik minder tevreden over ben.

  • De 50×622 brede ballon banden die het zogenaamde “Air Suspension” verzorgen, zorgen er ook voor dat de fiets instabiel is en de fiets laat zwabberen, dit komt vooral naar voren bij afdalingen met volle bepakking.  Ik heb deze banden vervangen voor smallere 42×622 en het zwabberen is niet meer aanwezig. De fiets veert iets minder maar zeker nog niet oncomfortabel.
  • De firm tech hydraulische remmen van Magura remmen perfect, maar met nat weer remmen ze in combinatie met de velgen voorzien van de carbide coating totaal niet.
  • De stroomkabel die ingegoten zit in het achterspatbord geeft bij de contactovergangen veel storing. Ik heb nu een kabel getrokken naar het achterlicht en deze vast gelijmd aan de binnenkant van het spatbord en heb geen problemen meer.

 

GAZELLE KATHMANDU

Zondag 19 maart 2006 de Kathmandu voor het eerst opgetuigd met alle spullen die mee moeten. Dat is eigenlijk best wel veel als je al die spullen naast de fiets ziet staan. Maar met een beetje passen en meten toch alles erop gekregen. Toen ik met de fiets ging fietsen kwam ik tot de ontdekking dat het sturen eigenlijk wel zwaar ging, met al die spullen aan de voorkant. Dit klopte voor mijn gevoel niet, na een beetje rondsnuffelen kwam ik tot de ontdekking dat de standaard gemonteerde bagagedrager (lowrider) veel te hoog zit, waardoor het zwaartepunt boven de wielnaaf zit. Dit moet veranderd worden, na een dagje beunhaazen op de zaak zat de lowrider 20 cm lager. En het probleem met zwaar sturen is opgelost. Dus maar goed dat ik ruim van tevoren proef rit heb gemaakt met volle bepakking. Ik heb nog een aantal aanpassingen gedaan aan de fiets. Zo kon ik bijvoorbeeld niet wennen aan het standaard gemonteerde Brooks zadel. Er wordt gezegd dat je dat zadel moet inzitten en dat hij zodoende naar je achterwerk gaat staan. Nou, ik heb er 1900 km op gefietst en hij zat nog steeds niet lekker. Ik heb deze vervangen voor een Terry Fly wat een verademing. Ik heb ook een standaard bij het voorwiel gemonteerd. Het was niet mogelijk om de fiets (als er bagage op zit) op de achterstandaard te zetten, zonder om te vallen. Met deze voorstandaard erbij staat hij als een huis. En ik heb een voorspatbord gemonteerd. De fiets wordt geleverd zonder voorspatbord, maar dat is niet prettig als je in de regen fietst. Alle voortassen inclusief jezelf zitten onder de blubber bij een regenbui. Na de eerste reis naar Barcelona bleken de standaard Gazelle bagagedragers voor en achter te slap. De voordrager was zelfs afgebroken en de achterdrager zakte steeds door zodat het spatbord op de band kwam. De bagagedragers heb ik vervangen voor de Tubus Logo Expedition achter en de Tubus Ergo lowrider voor.De spatborden heb ik ook vervangen voor een degelijke uitvoering. Sindsdien geen problemen meer gehad.

 

 

 

 

 

 

 

3 reacties

    • Sietse on 21/07/2013 at 10:53

    Als ik het goed lees, zijn we inmiddels 3 jaar verder, na aanschaf van de Easy Rohler.
    Ik ben zelf met een tweedehands model uit 2006 / 2007 bezig, en nou is mijn vraag of u nog net zo enthousiast bent als 3 jaar geleden.

    Ben benieuwd naar een reactie.

    Groet,

    Sietse

    • Sietse weer ;-) on 29/03/2015 at 15:12

    We zijn inmiddels bijna twee jaar verder, maar helaas nog steeds geen reactie.

    • Rob on 29/03/2015 at 23:10

    Hallo Sietse,

    Onderstaand bericht heb ik 27-07-13 naar jou email adres gestuurd.

    Hallo Sietse,

    Sorry voor de late reactie, ik ben een weekje weg geweest.
    Ik ben nog steeds enthousiast over de Easy Rohler.
    Het is een fijne fiets die weinig onderhoud nodig heeft. Ik denk wel dat er
    goedkopere fietsen zijn die net zo goed zijn.
    De Easy Rohler is netjes afgewerkt en er zitten geen beugeltjes op voor
    eventuele extra opties, wat je bij andere merken wel hebt.
    Wat mij een beetje tegenviel was het zwabberen met volle bepakking, dit heb
    ik opgelost met smallere banden te monteren. De kettingkast van de oudere
    modellen is ook moeilijk af te stellen zodat de ketting niet aanloopt in de
    kettingkast, ik heb dit opgelost door de bevestigingsgaatjes wat uit te
    sleuven zodat je meer stel bereik hebt. Wat ook heel slecht is zijn de
    remmen bij nat weer, dan hebben de remblokjes haast geen grip op de velgen.
    Ik heb ook een stroomkabel getrokken naar het achterlicht, de contactpunten
    in het spatbord maakten slecht contact waardoor het achterlicht het
    regelmatig niet deed.
    Je ziet ik heb toch wel een aantal punten moeten aanpassen, maar ik ben nu
    heel blij met de fiets. Ik heb er nu ruim 24000 km mee gefietst.
    Nou Sietse hopelijk kan je er wat en succes met je keuze.

    Groetjes Rob

Geef een reactie

Your email address will not be published.