Reisverslag De zuiderzee route 2008

Een rondje om de Zuiderzee met m’n zoon Kevin en zijn vriendje Levy. Dit is gepland in de mei vakantie. Vertrek 2 mei t/m 10 mei.

Mede door het slechte weer hebben we nog niet met zijn drieën een trainingsrondje kunnen fietsen. De keren dat het droog was in het weekend kon Levy niet. Ik heb wel met Kevin 2x een tochtje van 60km gemaakt. Maar zondag 20 april was het heerlijk weer en zijn we eindelijk met zijn drieën een rondje gaan fietsen. We zijn naar mijn vader in Zuid Beierland gefietst, er stond een pittige oosten wind die we lekker in de rug hadden. Daar aangekomen hebben we wat gedronken en de buik gevuld met een heerlijke soep, Kevin heeft ook nog een tosti gegeten want die zijn zo lekker bij opa. We zijn toen verder gefietst naar Spijkenisse waar we de metro nemen naar huis. Maar we waren nog maar net vertrokken of Levy kreeg een klapband er zat een flinke scheur aan de zijkant van zijn buitenband, de binnenband geplakt en hopen dat hij niet door de scheur naar buiten komt. Gelukkig heeft hij het volgehouden de laatste 6km naar Spijkenisse. We hebben 60km gefietst en het ging hartstikke goed met Kevin en Levy ik ben trots op ze, ze zijn tenslotte nog maar 12. Dit was een goede test voor het rondje om de Zuiderzee.

Dag 1 Vrijdag 2 mei 2008

Bestemming : De Hulk
Maximale snelheid : 35,5
Totaal aantal km :59,4
Weer: 21 graden

Na afscheid genomen te hebben van het thuisfront zijn we om 8:30 vertrokken richting Levy daar ook afscheid genomen en vertrokken richting centraal station. We hadden om10:00 de intercity richting Amsterdam centraal station. De kids hebben zich in de trein vermaakt met de PSP en ik heb de fietscomputer van Levy gerepareerd. In Amsterdam aangekomen hadden we na enig zoeken en vragen al vrij snel de route gevonden. Na 22km zagen de kids een voetbalveldje waar ze even wilden voetballen. We kwamen ongeveer om 13:00 aan in Marken waar we wat gegeten hebben en de boot naar Volendam hebben genomen. Kevin had in het begin wat moeite met de beladen fiets, hij lag een aantal keren met de fiets op de grond, maar in de loop van de dag ging het steeds beter. We kwamen om 16:30 aan op de camping, de boys hadden nog energie over en gingen gelijk voetballen. Ik heb 2 tentjes opgezet en ingericht. Ik had geen zin om te koken dus zijn we lekker in de kantine van de camping gaan eten. In de kantine stond ook een tafelvoetbal en een poolbiljart waar de kids een partijtje gespeeld hebben. Na het eten zijn de kids nog wat gaan voetballen en badmintonnen, en ik heb de site bijgewerkt.

Dag 2 Zaterdag 3 mei 2008

Bestemming : Den Oever
Maximale snelheid :25,5
Totaal aantal km :135,8
weer: 19 graden

7:30 opgestaan, douchen, ontbijten en de tenten ingepakt. Wat ik van tevoren al verwacht had dat ik weinig hulp van de boy’s zou krijgen is dus waar. Dus eer ik alles weer ingepakt had was het alweer 10:00 uur. De zuiderdijk die we moesten volgen volgens de route was afgesloten i.v.m. dijkversterking dus moesten we de route een beetje aanpassen. We hadden een oosten wind van de zijkant die we af en toe in de rug hadden maar ook stukken vol tegen. Om 12:00 uur kwamen we aan in Enkhuizen waar we geluncht hebben bij Mc Donald. Levy had vandaag echt superbenen die ging als de brandweer. Toen we voorbij Medemblik waren fietste we door een zwarte wolk van vliegjes, echt ongelooflijk hoeveel vliegjes er waren, we zijn wel door 3 van deze wolken gefietst. De vliegjes zaten overal vooral in onze haren. We fietsten langs een grasveldje waar ook een picknick tafel stond waar we even gerust hebben, er waren daar ook 3 turkse jongetjes waartegen ze een partijtje gevoetbald hebben. Er wonen hier volgens mij best wel mensen met geld want als je al die jachten hier in de jachthaven ziet liggen en er reed ook nog een Ferrari voorbij. Ja, dan zijn er ook mensen die op de fiets op vakantie moeten maar ja verschil moet er zijn haha. Vlak voor Den Oever vroegen we aan een man de weg naar een camping, hij zei daar ben je net voorbij gefietst dus moesten we terug, de kids balen want we hadden toen al 71km gefietst. Wij terug, komen we daar aan blijkt het een privé camping te zijn waar we niet mochten staan. Dus dan maar verder naar Den Oever. De weg konden we ondertussen want we reden daar voor de derde keer. Na 6km kwamen we op de camping aan. Daar weer hetzelfde ritueel tenten opzetten, zonder hulp natuurlijk. Dus heb ik ze maar onder de douche gestuurd dat kan maar gebeurt zijn. Tegen de tijd dat ze terug kwamen stonden de tentjes klaar en netjes ingericht. Maar ik vergeef ze het want ze hebben vandaag ruim76km gefietst met best een hoog gemiddelde. Wat toch een hele afstand is, ik ben trots op ze. Ondertussen was het al 19:30 en ik had geen zin meer om te koken dus zijn we lekker bij een wegrestaurant gaan eten.

Dag 3 Zondag 4 mei 2008

Bestemming :Workum
Maximale snelheid :24
Totaal aantal km :191,6
Weer: 28 graden

De vogels gaven weer een mooi concert alleen begon de voorstelling een beetje vroeg namelijk 5:00 uur. Ik ben 7:00 opgestaan, de kids sliepen nog. Ik heb alvast mijn tentje opgeruimd en ben gaan douchen. Kevin werd om 8:30 wakker en Levy heb ik om 9:15 maar wakker gemaakt. We hebben ontbeten en ik heb de tent opgeruimd. We vertrokken om 11:00 ik moest eerst nog even langs de flappentap in het centrum en daarna konden we beginnen aan de afsluitdijk die 32km lang is. We hadden een lichte oosten wind die we schuin tegen hadden. Na ongeveer 20km hebben we geluncht bij een benzinepomp, waar Kevin en ik een broodje gezond en Levy een hamburger heeft gegeten. Achteraf viel de afsluitdijk best mee. Ongeveer 7km na de afsluitdijk kwamen we in Makkum waar we op een sluis even hebben uitgerust en een portie kibbelingen hebben gegeten. Om 16:00 kwamen we op de camping in Workum aan. Het is een grote camping direct aan het IJsselmeer. Het was ondertussen zeer warm geworden 28 graden. De kids gingen naar het meer om te kijken of ze konden zwemmen en ik heb in die hitte de tentjes opgezet, daarna even heerlijk in de schaduw uitgerust. Daarna zijn we inkopen gaan doen in de kampwinkel. Ik heb nu geen smoes dat het laat is of zo dus moet ik maar eten maken. Broodjes gekocht en hamburgers gebakken. We hadden bij de kampwinkel ook al 3 kleine pizza’s gegeten dus de buikjes zaten weer vol. Na het eten zijn de kids naar het voetbalveldje gegaan en daar de laatste energie verbrandt. Om 21:00 zijn ze gaan douchen en 21:30 lagen ze in bed.

Dag 4 Maandag 5 mei 2008

Bestemming : Kuinderbos
Maximale snelheid: 37
Totaal aantal km: 259,5
Weer: 26 graden

De kikkers gaven een enorm concert vannacht, jeetje wat een kabaal maken die beesten.8:00 opgestaan en de kids om 9:00. Weer hetzelfde ritueel douchen, tenten opruimen, ontbijten en het gaat nog steeds niet vervelen. We zijn om 11:00 vertrokken. Er staat een matige oosten wind die we af en toe tegen hebben en soms in de rug. We kwamen om 12:30 in Stavoren aan waar we geluncht hebben. We hebben alweer vis gegeten, wat wil je anders als om het IJsselmeer aan het fietsen bent. Het smaakt ons in ieder geval goed. Na Stavoren kregen we de wind vol tegen en dat is zo de rest van de dag gebleven. Ondanks de tegenwind hebben we toch 68km afgelegd, ik had de kids namelijk een vette worst voor gehouden dat als we dinsdag Biddinghuizen kunnen halen dat we dan woensdag een dagje naar Walibi world gaan. Nou dat werkte wel ze gingen als de brandweer. We kwamen om 16:30 aan in Lemmer, daar hebben we gegeten en bij een supermarkt inkopen gedaan. Rond 17:30 gingen we verder richting de camping waar we 18:00 aankwamen. Het is een natuurcamping er is dus geen receptie je moet het geld overmaken op de rekening van Staatsbosbeheer. Je moet een machtiging in een enveloppe doen en in een speciale brievenbus doen. Het is een eenvoudige camping. We hebben s’ avonds nog gepest en gekwartet voor de tent. De kids gingen om 21:30 slapen. We hebben wel heerlijk geslapen op deze camping het was er zeer stil..

Dag 5 Dinsdag 6 mei 2008

Bestemming : Biddinghuizen
Maximale snelheid: 34
Totaal aantal km: 332,9
Weer: 26 graden

7:30 opgestaan de kids om 8:30 Ik had mijn tentje al opgeruimd. Het ging allemaal redelijk vlot vandaag en we konden om 10:45 vertrekken. De man van Staatsbosbeheer kwam ook nog langs om te kijken of je wel betaald hebt. We hadden tot Lemmer een behoorlijke tegenwind. We kwamen rond 12:00 aan in Blokzijl waar we geluncht hebben. Kevin en ik hadden een broodje gezond die heerlijk smaakte en Levy had een hamburger genomen. Na 18km kwamen we in Zwartsluis waar we moesten overvaren over het Zwolsche Diep naar Genemuiden waar we langs een apotheker zijn gegaan omdat Kevin zijn medicijnen niet had mee genomen voor zijn allergie. Hij liep constant te hoesten en voelde zich niet lekker. Even een telefoontje naar de huisarts en het recept werd over gefaxt. Hij heeft een pufje genomen en het hielp meteen want hij reed erna gelijk op kop, nadat hij het 2 dagen moeilijk heeft gehad. Toen we Genemuiden voorbij waren kregen we de wind in de rug en schoten lekker op. We hebben in Elburg inkopen gedaan. Hier is ook een mooie camping maar toen we aan een mevrouw de weg vroegen zei ze dat er vlakbij Walibi een nog veel mooiere camping is met ook een zwembad erbij. De kids zeiden in koor dan gaan we daar heen. Het was nog 6km naar die camping, daar aangekomen bleek het inderdaad een mooie camping te zijn met zwembad, snowvillage, bowling, kinderspeel paradijs en nog veel meer. En het is nog maar 1,5km van Walibi vandaan waar we morgen een dagje naar toe gaan. De kids gingen zwemmen en ik heb de 2 tentjes opgezet en ingericht. Toen ze terug kwamen hadden ze honger en heb ik spaghetti gemaakt die er goed in ging bij de boy’s. S ’avonds zijn we nog naar het grote trefcentrum gegaan waar de kids zich vermaakt hebben, ik heb het dagboek bijgewerkt helaas is er op deze camping i.v.m. werkzaamheden geen internet.

Dag 6 Woensdag 7 mei 2008

Bestemming : Biddinghuizen
Maximale snelheid :
Totaal aantal km
Weer :27 graden

8:00 met zijn allen opgestaan de kids waren al vroeg wakker voor Walibi. Nou ik hoef vandaag geen tentjes op te ruimen dat is wel lekker. We hebben ontbeten daarna heb ik een wasje gedraaid want we hadden best wel wat wasgoed. We konden op de camping entree kaartje kopen met korting en dat scheelt weer hoeven we ook niet in de rij te staan voor kaartjes bij Walibi. We hadden besloten om de fietsen op de camping te laten dus moesten we 1,5 km wandelen naar Walibi waar we zo door konden lopen. Kevin wilde gelijk heel enthousiast in alle attracties en Levy was wat terughoudender. We hebben daar tot sluitingstijd vertoefd 18:00 ging het park dicht. Die 1,5 km terug wandelen viel toch wel tegen na zo’n dagje slenteren. Op de camping aangekomen hebben we wat uitgerust voor de tent en zijn daarna wat gaan eten in de kantine. Daarna heb ik de was van de waslijn gehaald en alles alweer een beetje ingepakt. Levy was moe en zou even een paar minuten gaan liggen in de tent, nou deze werd pas de volgende ochtend wakker. Kevin heeft zich nog even vermaakt met de bal en is toen ook gaan slapen.

Dag 7 Donderdag 8 mei 2008

Bestemming : Blaricum
Maximale snelheid: 31
Totaal aantal km: 394,2
Weer: 27 graden

8:00 opgestaan tentje opgeruimd en gaan douchen. De kids om 9:00 wakker gemaakt, deze waren nog steeds moe van gisteren, vooral Kevin voelde zich niet lekker. Ik heb ze maar naar de douche gestuurd in de hoop dat ze daar wakker van zouden worden, maar helaas. We hebben ontbeten en de spullen verder ingepakt. We zijn om 10:45 vertrokken. We fietsten nog langs Walibi waar we nog een laatste foto maakte, met onze fietsen voor de ingang. De eerste plaats die we tegen komen is Harderwijk wat ongeveer 20km is. De eerste 10km had Kevin het moeilijk maar gaandeweg ging het langzamer beter. Nadat we in Harderwijk geluncht hadden (ze hebben 2 Turkse pizza’s op) was Kevin weer het ventje. Na de lunch gingen we verder richting Bunschoten we hadden de wind in de rug dus we schoten lekker op. In Bunschoten hebben de kids een slush puppie op en ik een lekker soft ijsje. We fietste daar nog langs de voetbalclubs Spakenburg en Ijsselmeervogels die naast elkaar liggen langs de dijk. Op deze dijk stond ook een viskraam waar we kibbelingen hebben gegeten. We gingen verder richting Blaricum waar de camping is. Dit wordt onze laatste overnachting want morgen zijn we weer in Amsterdam waar we met de trein terug gaan. Het trekkersveldje van de camping lag een beetje afgelegen in een klein bos waar niemand stond, geen leuk plekje. Op de grond lagen veel takken en beukennootjes, dit een beetje opgeruimd en onze tentjes neergezet. De kids gingen de camping verkennen en voetballen. Toen ik klaar was ben ik gaan douchen en de kids gaan halen om te eten. We zijn gaan eten in een restaurant op de camping, er was een Spaans buffet, die heb ik genomen en de kids hebben pannenkoeken gegeten. We hebben s’avonds nog zitten pesten en kwartetten in het bos bij de tent. Tijdens het kaarten hoorde Kevin wat vallen en voelde wat, hij kijkt naar zijn arm, gaf een gil en rende weg en weer terug naar mij en schreeuwde haal hem eraf, er zat een grote kever op de mouw van zijn pyjama

Dag 8 Vrijdag 9 mei 2008

Bestemming : Rotterdam
Maximale snelheid: 33
Totaal aantal km: 437
Weer :28 graden

8:00 opgestaan de kids werden om 9:15 wakker. Nou voor de laatste keer de tentjes ingepakt en ons klaar gemaakt voor het laatste stukje van 40 km naar Amsterdam, helaas komt er ook aan leuke dingen een einde. We vertrokken om 11:00 de camping lag een beetje uit de route maar na een keer de weg vragen hadden we de route al vrij snel weer gevonden. Het eerste stuk ging door een bos wat leuk fietsen was over die smalle paden. Na 10 km kwamen we aan in Naarden wat een leuke plaats is met een vesting en gracht erom heen. Nadat we wat foto’s hadden gemaakt zijn we verder gegaan richting Muiderberg waar we rond 13:00 uur aankwamen de kids hadden geen honger dus hebben we alleen een ijsje gegeten. We zijn verder gegaan naar Muiden waar we naar het kasteel Muiderslot zijn geweest. We hebben daar een uurtje rondgekeken en moesten toen verder anders halen we de trein niet waar we alleen buiten de spits met de fietsen mee mogen in de trein. We kwamen 15:15 aan op Amsterdam centraal station. De trein ging om 15:50 dus dat ging precies, toen we eindelijk op het perron stonden zag ik dat er nog een trein eerder gaat op een ander spoor, wij weer met de fietsen naar beneden met de lift en weer omhoog bij het juiste spoor. Het bleek een sprinter te zijn die ook stopt in station Alexander wat nog maar 1km van onze huizen vandaan is, dus dat was wel lekker. Om 17:00 kwamen we aan bij Levy thuis waar wij warm onthaald werden door zijn ouders. We hebben daar wat gedronken en de foto’s bekeken van ons avontuur. Daarna zijn Kevin en ik naar huis gegaan. We hebben een fantastische vakantie gehad die volgens de kids zeker voor herhaling vatbaar is.