Hoe het is begonnen

Op 1 juni 2006 hoop ik vanuit Rotterdam te vertrekken naar Barcelona. En op 24 juni terug te vliegen vanuit Gerona naar Rotterdam.

In de voorbereiding spreek je er met verschillende mensen over: familieleden, vrienden, kennissen, collega’s, en merk je dat anderen het leuk vinden er iets over te horen of te lezen. Zo is het idee ontstaan om deze web-log op te zetten. Het is de bedoeling dat tijdens de tocht verslagen en foto,s op de site worden geplaatst. Zodat het thuisfront kan volgen hoe de reis verloopt.

Waarom zo’n eind fietsen?
Al heel lang speelt bij mij de gedachte om op de fiets naar Spanje te gaan. In mijn eentje of met nog iemand. Toen ik een jaar of 17 was ben ik met een vriendin op de brommer naar zuid Frankrijk geweest. Dat avontuur heeft mij nooit meer losgelaten. Later heb ik met die vriendin de afspraak gemaakt dat we op de fiets naar Spanje zouden gaan, helaas is dat er nooit van gekomen. Die vriendin is later mijn vrouw geworden en is intussen overleden. Ook zijn er een aantal kennissen op jonge leeftijd overleden, wat mij deed beseffen dat als je iets graag wil doen, het nu moet doen want het is later dan je denkt. Telkens schoof ik de plannen voor me uit. Maar van uitstel komt vaak afstel, realiseerde ik me en daar zou ik ongelofelijk veel spijt van krijgen. Uiteindelijk heb ik in 2005 de knoop doorgehakt en besloten om in mijn eentje naar Barcelona te fietsen. De bedoeling is om in juni 2006 te vertrekken. Mijn plan is om hier drie weken over te doen. De voorbereiding kan dus beginnen.

De voorbereiding
Ik heb een jaar de tijd om alles goed voor te bereiden, dat moet dus kunnen. Via Internet en de boekhandel zijn er veel fietsroutes te verkrijgen. Mijn oog viel op de boekjes van Paul Benjaminse. Omdat ik niet vies ben van een beetje klimmen, lijkt mij dit een mooie route. Het is ongeveer 2200 km, dat is volgens mij goed te doen in 22 dagen. Wat je nog meer moet regelen voor zo’n fietstocht is de terugreis. Keer ik per fiets, bus, trein of vliegtuig huiswaarts. Al snel stond voor mij vast, omdat ik niet te lang van huis wilde zijn, per vliegtuig huiswaarts te keren. De vliegtarieven van Transavia laten je eigenlijk ook geen andere keus. In december 2005 heb ik mijn vlucht Gerona -Rotterdam bij Transavia geboekt. Ik had besloten om op 1 juni 2006 te vertrekken en 24 juni terug te vliegen. Ik heb nog een tijdje getwijfeld om naar Barcelona te vliegen en dan terug te fietsen. Dan heb je namelijk de tijd aan jezelf, je hoeft niet op een vaste datum op het vliegveld te zijn. Maar het idee om naar de zon te fietsen sprak me toch meer aan. Dan maar door fietsen. Juni leek mij de beste maand omdat dan de campings weer opengaan, het nog niet zo warm is, de kans op regen, vergeleken met april en mei, kleiner is en het ’s avonds veel langer licht is dan in september en oktober. Het gekke is dat je voor zo’n tocht niet echt kunt trainen. Ja, je kunt de nodige kilometers maken, maar dagelijks 100 km fietsen zit er gewoon niet in. En echt klimmen, gaat ook niet in Nederland. En wat te denken van de bagage die je straks op de fiets hebt. Toch is een goede basisconditie wel een vereiste. Ik fiets naar mijn werk dat is ongeveer 34 km per dag. De rest van de week fiets ik ook nog ongeveer 30 km. Al met al dus zo’n 200 km per week. En af en toe een fietstocht van tussen de 80 en 200 km. Ook doe ik min. 1 keer per week aan fitnes, spinning en een rondje van ong. 10 km hardlopen.

Fiets en bagage
Nu heb ik wel een racefiets en een stadsfiets maar voor zo’n tocht heb je toch een wat zwaardere fiets nodig. In augustus zag ik een mooie aanbieding op Internet een nieuwe Gazelle Kathmandu voor €400 goedkoper dan de adviesprijs. Een robuuste fiets met voorvering, 27 versnellingen en geheel met shimano deore xt afgemonteerd. De fietstassen zijn van Ortlieb deze zijn wat duurder maar wel waterdicht. Het is toch wel een fijn gevoel dat je kleren droog blijven. En in juni kan het soms flink regenen. Ik heb ook besloten om te gaan kamperen. Dus moest er een tentje aangeschaft worden. Na een beetje rondgekeken te hebben een lichtgewicht tunneltentje gevonden waar ook mijn fiets inpast. Je zult raar opkijken als je s’morgens wakker wordt en je fiets is weg. Een comfortabel slaapmatje is een vereiste. Therm-a-rest heeft goede slaapmatjes dus heb er daar één van gekocht. Nu nog een slaapzak en ik kan slapen. Nu nog eten, dus moest er ook een pannensetje en een brander aan geschaft worden. Alle spullen die ik verder meeneem staan onder de paklijst.

 

4 reacties

Naar het reactie formulier

    • Frank on 15/02/2012 at 23:43

    Mooie site.

    • Rob on 02/03/2012 at 14:05

    Ik heb de site gezien en hij ziet er goed uit!
    Maar dat jullie nu in hotels gaan overnachten is natuurlijk voor oudjes.
    Verders hoop ik dat jullie weer veel plezier en heel veel gezonde KM mogen maken.

    Groetjes Rob

    • Roy on 10/05/2014 at 02:20

    Hallo Rob,
    Ik ga ook voor het eerst en alleen met de fiets op vakantie en heb alles al bijelkaar gezocht, alleen nog geen tent. Wil graag ook zoals jij een tunneltent waar mijn fiets in past. Die Agu tent van jou leek mij wel wat maar kan die nergens vinden. Weet jij of die nog ergens te koop zijn of met jou ervaring nu een tent die er op lijkt.
    Hoor het graag van je.
    p.s. volg je fiets avonturen nu al weer een tijdje en ik vind het een leuke site en leerzaam.

    Groet Roy

    • Rob on 10/05/2014 at 11:27

    Hallo Roy,

    Ik ben heel tevreden over de Agu tent, helaas is deze niet meer te koop.
    Als ik een nieuwe tent zou moet kopen wordt het zeker weer een tunneltent, deze zijn zo makkelijk op te zetten.
    Het voordeel bij de agu tent is dat de binnentent aan de buitentent vast kan blijven zitten, dus als je hem opzet hoef je alleen de 3 stokken erin te schuiven en hij neemt gelijk zijn vorm aan. Dan de scheerlijn aan de achter en voorkant de haringen aan de zijkant en je bent klaar. Mijn tent stond altijd als eerste in de groep, echt een fijne tent.
    Hij is wel wat groot voor 1 persoon en de fiets heeft er maar 1 keer ingestaan, dat was toen ik alleen naar Barcelona ging. Dus dat zou voor mij geen voorwaarde meer zijn bij een nieuwe tent. Wat wel handig is dat je je tassen in de tent kwijt kan zodat deze droog staan. Bij de agu tent staat de binnentent dwars in de tunnel zodat er ruimte over blijft voor de binnentent waar je je spullen kan zetten.
    Nu was deze tent goedkoop ik heb er in 2005 €129 voor betaalt. Er zijn veel tunneltentjes te koop maar zijn allemaal veel duurder.
    Hilleberg en fjallraven zijn mooie tenten en vergelijkbaar maar zijn ook veel duurder.
    Nou hopelijk heb je er wat aan.

    Waar gaat de reis heen? Pas op hoor het werkt verslavend haha

    Groetjes Rob

Geef een reactie

Your email address will not be published.